Privacyverklaring: wettelijk verplicht
Je hebt vast wel eens gehoord over de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), over een privacyverklaring, over persoonsgegevens, over verwerken, over bewaartermijnen – maar wat een abracadabra? Moet JIJ iets met die persoonsgegevens? Met zo’n verklaring?
Spoiler: ja.
Zeker als je een boete wilt voorkomen (daar kom ik later op terug). Een privacyverklaring is namelijk een wettelijk verplicht document in Europa.
Korte check:
bewaar, gebruik of deel jij persoonsgegevens,
van (potentiële) klanten of (website) bezoekers,
omdat je (digitale) producten of (digitale) diensten levert?
Heb jij één van die vragen met “ja” beantwoord? Dan heb jij een privacyverklaring nodig (ook als je geen website hebt).
Wat moet er in een privacyverklaring staan?
De privacyverklaring moet voldoen aan specifieke vereisten, volgens geldende wet,- en regelgeving.
Zo moet je wettelijke verplichtingen opnemen, rechten uitleggen, uitleggen wat je met persoonsgegevens doet en waarom je dat doet.
Daarbij mag de privacyverklaring niet te algemeen zijn EN het moet in begrijpelijke taal zijn geschreven (bonus: mijn specialiteit).
Cookieverklaring
Als je ook een website hebt, dan ben je er met alleen een privacyverklaring nog niet.
Je bent wettelijk verplicht om een cookieverklaring op je website te hebben als jouw website cookies plaatst.
Dat komt omdat het gebruik van cookies vaak vragen oproept met betrekking tot privacy.
Daarom moet je op jouw website transparant zijn over jouw cookiebeleid in een cookieverklaring.
Je informeert in die cookieverklaring de bezoeker van je website over onder andere wat een cookie is, welke cookies je plaatst en hoe je ze kunt verwijderen.
Bonustip: voor trackingcookies/ volgcookies/ advertentiecookies, die worden geplaatst bij de bezoeker van jouw website, moet die bezoeker ook expliciete en geïnformeerde toestemming geven. Die toestemming regel je eenvoudige via een cookiebanner.
Wat is jouw excuus om niet te kiezen voor maatwerk?
♥ Dat komt later wel ♥ Templates zijn prima
♥ Geleende documenten zijn prima
♥ Gekopieerde documenten zijn prima
♥ Ik heb geen tijd
♥ Het zorgt niet voor groei in mijn bedrijf ♥ Het is duur
♥ Ik moet eerst klanten hebben
♥ Ik moet nog meer investeringen doen
♥ Wat een onbegrijpelijke taal
Wat als je het niet op orde hebt?
De Autoriteit Persoonsgegevens is de ‘waakhond’ als het om persoonsgegevens gaat.
Ze houdt scherp toezicht en de boetes zijn behoorlijk pittig:
tot wel 4% van je jaaromzet of maximaal 2 miljoen euro.
Bij herhaalde overtreding kan dat oplopen tot 10% van je jaaromzet.
Oops.
Help?
Hoe regel je dat dan?
Nou simpel: je geeft het uit handen aan mij, zodat je zelf begrijpt wat er in jouw document staat en jouw klanten ook.
Daar voorkom je privacy issues én een hoge boete mee. Fieuw. 😉