Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Je bedrijf loopt lekker, je draait een goede omzet en hebt een fijne winst! Maar: tadaaa, je komt in conflict met jouw klant. Hoe zit dat nu met het geld voor het werk wat je al hebt verricht? Pfft. Je wist wel dat je algemene voorwaarden nodig had – maar dat het ook echt zo belangrijk was?

Algemene voorwaarden

Wat krijg je

  • Algemene voorwaarden in jouw tone of voice
  • Mini-guides
  • 3 maanden 'nazorg'

Voorkom gedoe: leg jouw spelregels vast

Als ondernemer bepaal je graag zelf je eigen regels.

Daarom ben je gaan ondernemen: jouw bedrijf, jouw werk, jouw voorwaarden!

Zo denkt niet iedereen.

Te vaak kom ik ondernemers die geen goede algemene voorwaarden hebben om op terug te vallen.

Zonde, wat de reden ook is.

Wat is jouw excuus om niet te kiezen voor maatwerk?

♥ Dat komt later wel

Templates zijn prima

Geleende documenten zijn prima

Gekopieerde documenten zijn prima

Ik heb geen tijd 

Het is altijd goed gegaan 

Ik werk op basis van vertrouwen

Bij gedoe stort ik het geld wel weer terug

Het zorgt niet voor groei in mijn bedrijf

Waar kan ik aansprakelijk voor zijn?

Het is duur

♥ Ik moet eerst klanten hebben

Ik moet nog meer investeringen doen

Wat een onbegrijpelijke taal

Slimme uitgave

Een goede relatie met je klant is fijn, maar duidelijke afspraken op papier zijn fijner.

Bovendien ben je uiteindelijk geen vrienden, maar gewoon zakenpartners.

En trust me, met gedoe krijg je vroeg of laat een keer te maken.

Ik vergelijk een zakelijke relatie altijd met een huwelijk.

Je hebt zin om samen je leven te delen, maar toch gaan er vroeg of laat dingetjes fout.

Jaarlijks eindigen ruim 25.000 huwelijken in een scheiding (bron: CBS).

What’s in it for you?

Zakendoen brengt bepaalde risico’s met zich mee en met algemene voorwaarden minimaliseer je die!

Je voorkomt gedoe, door duidelijkheid vooraf.

Krijg je toch een conflict?

Dan staan de regels gewoon op papier: ingewikkelder is het niet.

Bye financiële schade

→ Hoe heerlijk is het als jouw aansprakelijkheid wordt beperkt?

Dat je door een klein foutje niet meteen persoonlijk failliet bent?

→ Als je duidelijk hebt geregeld onder welke voorwaarden klanten mogen annuleren of opzeggen?

Zodat je in ieder geval een deel betaald krijgt en liefst alles, zeker bij een last minute gevalletje.

→  Fijn toch, dat jouw voorwaarden niet in strijd zijn met de wet,- en regelgeving?

En je niet op de vingers wordt getikt door een autoriteit en een boete krijgt = zonde van je geld?

Hi copycats

→ Hoe geruststellend is het als de inhoud van jouw online cursus is beschermd tegen copycats?

→ Fijn dat je een boete kunt geven als iemand inloggegevens of stukken met anderen deelt?

Want in die cursus heb je vast een hoop tijd, kennis en energie gestoken: toch?

Do the math

Gedoe → jurist inschakelen of geld terug geven of rechtszaak starten → financiële schade → eigen vaste lasten in de knel.

I get, het kan simpeler

Dat stoffige imago en moeilijke taalgebruik helpen niet echt mee.

Daarom bepaal je bij mij zelf de stijl van jouw algemene voorwaarden.

Je begrijpt zelf wat er in jouw algemene voorwaarden staat en jouw klanten ook.

Want jij bent geen jurist en jouw klanten zijn dat ook niet.

Natuurlijk zonder verlies van juridische duiding; het gaat om de geldigheid (anders heb je mij niet nodig).

Begrijpelijke voorwaarden

Help?

Een lang verhaal kort: het is een uitgave die zichzelf al terugverdient bij één keer gedoe.

En als je denkt, hoe regel je die algemene voorwaarden op maat dan?

Nou simpel: je geeft het uit handen aan mij.

Zodat je zelf begrijpt wat er in jouw document staat en jouw klanten dus ook.

Daar voorkom je dus issues mee. Fieuw. 😉

Specialisme EML

Lang verhaal kort

  1. Juridische duidelijkheid

    Algemene voorwaarden geven duidelijkheid over jouw rechten en plichten, waardoor je jouw bedrijf kunt beschermen. Het komt bovendien professioneel over.

  2. Conflictpreventie

    Je vermindert de kans op geschillen, waardoor je tijd en geld bespaart die je anders aan een juridische procedures (en uiteindelijk aan een nieuw document) zou besteden.

  3. Goede cashflow

    Duidelijke betalingsvoorwaarden zorgen dat je jouw cashflow kunt beheren en financiële stabiliteit behoudt.

  4. Aansprakelijkheid beperken

    Beperking van aansprakelijkheid (voor o.a.) gevolgschade beschermt jouw bedrijf tegen financiële lasten die voortvloeien uit onvoorziene omstandigheden.

  5. Annuleringsvoorwaarden

    Duidelijke annuleringsvoorwaarden stellen jou in staat om onvoorziene omstandigheden van de ander te beheren en mogelijke verliezen te minimaliseren.

  6. Beëindigingsvoorwaarden

    Met voorwaarden voor beëindiging geef je duidelijkheid over het stoppen van een overeenkomst. Het voorkomt misbruik van annulering en ook mogelijke geschillen.

Werkwijze

Hoe het werkt

Jij neemt contact op. Ik reageer op werkdagen binnen 24 uur met mijn werkwijze en mijn algemene voorwaarden. Bij akkoord ontvang je de link naar de vragenlijst.

Aan de slag

Na ontvangst van de ingevulde vragenlijst, plan ik je in en laat ik weten wanneer je het eerste concept kunt verwachten. Heb ik meer info nodig? Dan neem ik contact op.

Concept

Ik stuur je de eerste conceptversie(s). Ik stel eventuele vragen en/of geef comments. Ook krijg jij antwoord op je vragen. Eventueel pas ik zaken aan. Je hebt recht op max. 3 revisies per mail.

Good to go

Ben je tevreden met de inhoud en begrijp je wat er staat? Dan zend ik de definitieve versie + per document een handig mini-gidsje als naslagwerk. Je hebt recht op 3 maanden gratis  ‘nazorg’.
EML Juridisch Advies

Veelgestelde vragen

Zijn algemene voorwaarden verplicht?

Nee, ze zijn wettelijk niet verplicht. Maar, ik vind wel dat ze onmisbaar zijn in een goede bedrijfsvoering. Je voorkomt er veel gedoe mee. Het zijn namelijk jouw eigen spelregels. Zoals jouw betalingsvoorwaarden, jouw annuleringsbeleid zijn meteen duidelijk. Je geeft bovendien een professioneel statement af.

Wat regel je in algemene voorwaarden?

Alles wat je maar wil: als het maar niet in strijd is met de wet. En gelukkig voor jou, ken ik de wet op mijn duimpje. 😉

Kan ik die algemene voorwaarden “lenen” van een mede-ondernemer

Ehm, NEE.

Het eenvoudigweg kopiëren en plakken van een juridisch document kan verschillende problemen veroorzaken:

Juridische documenten moeten nauwkeurig en specifiek zijn voor de specifieke context waarin ze worden gebruikt. Door simpelweg een document te kopiëren, loop je het risico dat de inhoud niet volledig aansluit bij jouw specifieke behoeften, situatie en wettelijke vereisten. Het kan leiden tot onnauwkeurigheden of inconsistenties die je rechten en verplichtingen kunnen beïnvloeden.

Elk bedrijf en elke situatie is uniek, en daarom moeten juridische documenten specifieke clausules bevatten die relevant zijn voor jouw organisatie en activiteiten. Het kopiëren van een algemeen sjabloon kan ertoe leiden dat belangrijke clausules ontbreken of dat clausules worden opgenomen die niet van toepassing zijn, wat juridische risico’s kan veroorzaken.

Wet- en regelgeving verandert voortdurend en kan variëren tussen rechtsgebieden. Een gekopieerd juridisch document kan verouderde informatie bevatten of niet voldoen aan de specifieke wettelijke vereisten van jouw rechtsgebied. Het is belangrijk om documenten aan te passen aan de geldende wetgeving om te zorgen voor naleving en bescherming van je rechten.

En: iemands algemene voorwaarden ‘lenen’ mag juridisch helemaal niet. Want dat is in strijd met de auteurswet en kan je dus ook nog juridisch gedoe opleveren als je wordt betrapt. Wil je niet. Toch?

Wat voor Engelstalige documenten maak je allemaal

You name it en ik maak het: van algemene voorwaarden, overeenkomsten, privacy-cookieverklaring en meer. Neem gerust contact op als je twijfelt!

Wieke Musler

Paardenontmoeting

Ontzettend blij ben ik met de documenten die Elze voor mijn bedrijf opgesteld heeft. Omdat er een nieuwe dienst bij kwam die buiten mijn reguliere diensten viel, wilde ik zeker weten dat alles juridisch nog correct geregeld was. Elze werkt snel en toegankelijk, reageert direct bij vragen en is heel prettig in het contact.

Gert Livestro

Consument

Wij zijn heel fijn geholpen toen wij een akkefietje hadden met een internetbedrijf. Elze heeft brief geschreven en al heel snel kregen wij een reactie Toen het toch weer fout ging heeft zij nogmaals het bedrijf aangeschreven en is het haar gelukt dat wij ons geld ( waar we recht op hadden) terug kregen. Zonder haar was het niet gelukt!

Gilbert Salesia

Salesia Techniek

Vanaf de kennismaking voelde het goed en vertrouwd, wat ik belangrijk vindt. Ik ben zeer tevreden met het resultaat van de documenten, de werkwijze welke Elze hanteert en de samenwerking: simpel, functioneel en flexibel. Dit heb ik als prettig ervaren. Al vrij snel kreeg ik de eerste concepten toegestuurd. Hier en daar waren nog een aantal vragen en/of opmerkingen en daar werd ook goed naar geluisterd.